خانه‌ی سبز

  • ۰
  • ۰

 

داستان خوش سلیقگی داستان نا‌آشنایی نیست. همه ما این واژه و این شکل از رفتار را به خوبی می‌شناسیم و تا جایی که خودمان درست و منطقی بدانیم، آن را اجرا می‌کنیم و به آن عمل می‌کنیم. آنچه را که سلیقه می‌دانیم، در واقع نوع نگاه ما به محیط پیرامونمان است. سلیقه می‌تواند در هر موضوعی دخالت داشته باشد؛ در چیدمان منزل، در شکل لباس پوشیدن، در برنامه ریزی کردن، در سفر کردن، در نگهداری از کتاب و دفتر دوران مدرسه و حتی در شکل صحبت کردن و ... . بد نیست بدانید که خوش سلیقگی حتما نباید همراه با هزینه‌های زیاد و خرید کالاهای لوکس و گران‌قیمت باشد. اگر در عین سادگی بتوانید از هر آنچه که دارید، تعادلی چشم‌ نواز و دلنشین ایجاد کنید، به این معنی است که خوش سلیقه هستید. پس می‌توان این طور نتیجه گرفت که خوش سلیقگی در ایجاد تعادل بین هر آنچه که در اطراف ما است، هر آنچه که می‌پوشیم و هر چیزی که با آن زندگی می‌کنیم، ریشه دارد. فقط کافیست رازهای باسلیقگی را بلد باشید و آن‌ها را به کار بگیرید. در این بین نباید وجود تفاوت سلیقه را نادیده بگیریم که در ادامه بیشتر درباره آن توضیح می‌دهیم.

 

 

خوش سلیقگی را انتخاب کنید

 

 

شما می‌توانید با مهارت‌ آموزی به سمت خوش سلیقگی حرکتی مثبت داشته باشید. برای این کار نیاز دارید که مطالعه کنید. مثلا کتابی درباره همنشینی رنگ‌ها و تاثیرپذیری رنگ‌ها از یکدیگر مطالعه کنید. چنین کتابی می‌تواند در اجرای یک سلیقه خوب در هر زمینه‌ای به شما کمک کند؛ در چیدمان منزل، در لباس پوشیدن، در اجرای کارهای هنری‌تان و ... . این تنها یک نمونه از انبوه کتاب‌هایی است که می‌توانید در این باره مطالعه کنید.

 

 

برای اینکه خوش سلیقه باشید و این پدیده اکتسابی را کسب کنید، باید الگو داشته باشید. برای مثلا دختری که سال‌ها در کنار مادری زندگی کرده است که همیشه به مرتب بودن منزل، مرتب بودن لباس، سالم بودن وسایل منزل و لوازم شخصی، تمیز بودن محیط اطراف و ... اهمیت می‌داده است، به طور ناخودآگاه سلیقه و انضباط را از او می‌آموزد و همه را در زندگی شخصی خود اجرا می‌کند، زیرا از کودکی الگویی مناسب داشته که مدام و پیوسته جلو چشمانش بوده و از او یاد گرفته است. در مقابل کودکی که این الگو را نداشته است، یا به سمت بی سلیقگی می‌‌رود و در همان سمت و مسیر باقی می‌ماند یا اینکه در یک لحظه متوجه می‌شود که شکل انجام کارهایش آن نظم و تعادلی که باید داشته باشد، ندارد و نهایتا تغییر رویه می‌دهد.

 

 

مواد لازم برای خوش سلیقگی

 

 

اجرای سلیقه ارتباط تنگاتنگی با دیدگاه ما درباره زندگی و احساس ما در رابطه با محیط دارد. همین تفاوت دیدگاها است که تفاوت سلیقه ایجاد می‌کند. نمی‌توانیم تاثیر فاکتورهای محیطی را در اجرای سلیقه بی‌تاثیر بدانیم. شخصیت افراد و افکار آنها با سلیقه آن‌ها ارتباط تنگاتنگ دارد. مثلا منزلی را تصور کنید که پر است از لوازم گوناگون و رنگارنگ که در قسمت‌های مختلفی قرار داده شده‌اند، چنین منزلی را بی تردید شخصیتی شلوغ و پر و جنب و جوش و عاشق رنگ چیده است و در مقابل منزلی که کاملا بر اساس پتانسیل موجود چیده شده باشد و هیچ چیز اضافی در آن وجود نداشته باشد، خلوت و دل باز باشد و به طور کلی خالی از هر نوع فاکتور اضافه باشد، توسط فردی منطقی و حسابگر چیده شده است. برای خوش سلیقگی تنها کافی است بهتر به محیط پیرامونمان نگاه کنیم. می‌توانیم از بسیاری از فاکتورهای محیطی الهام بگیریم و آن‌ها را اجرا کنیم. شاید در یک کلام کلی باید گفت خوش سلیقگی یعنی دقیقا بدانیم برای خوش سلیقگی چه کارهایی را نباید انجام بدهیم و چه کارهایی را باید انجام بدهیم.

 

 

 

 

 

خوش سلیقگی کجا خودش را خوب نشان می‌دهد؟

چیدمان منزل

نمی‌گوییم بروید یک خانه ایده آل و رویایی بخرید یا اجاره کنید و بعد لوکس‌ترین و گران‌ترین تجهیزات منزل را تهیه کنید تا در گروه افراد با‌سلیقه و خوش‌سلیقه جای بگیرید. هنر شما جایی خود را نشان می‌دهد که با حداقل امکانات، بهترین سلیقه را اجرا کنید. برای این کار باید پتانسیل محیط زندگی و لوازم زندگی خود را خوب تشخیص دهید. از هنر فنگ‌شویی کمک بگیرید و حتی با استفاده از ابزارهای کوچک مثل شمع‌های زیبا و گلدان‌های رنگی تغییرات بزرگ ایجاد کنید. مرتب بودن منزل بخش بزرگی از موضوع خوش سلیقگی در چیدمان منزل است. هر چیز را در جای مناسب خود قرار دهید. نظافت را در همه حال رعایت کنید و از همان لوازمی که دارید به خوبی مراقبت کنید و قدرشان را بدانید. با این ترفند‌ها پس از سال‌ها که به وسایل زندگی خود نگاه می‌کنید، باز هم ظرافت و تازگی را در آن‌ها خواهید دید.

 

 

لباس پوشیدن

حفظ تعادل در همه جا غوغا به پا می‌کند. وقتی می‌خواهید سلیقه خود را در لباس پوشیدن به رخ بکشید، باید اندام خود را به خوبی بشناسید و آن را وارسی کنید. رنگ پوست، چاقی و لاغری و اندازه قد مهمترین فاکتورهایی هستند که باید به آن‌ها توجه کنید. ممکن است اندام لاغری داشته باشید، اما درگیر چربی انباشته در قسمت شکم و پهلو باشید، یا کلا اندام چاقی داشته باشید، اما قد بلندی هم داشته باشید، یا چاق و کوتاه قد باشید و ... . برای هر کدام از این موقعیت‌ها باید لباس مناسب را انتخاب کنید. مدل لباس به نوع اندام شما بستگی دارد و رنگ لباس به رنگ پوستتان. صرفا برای اینکه لباسی به تازگی مد شده است و زیبا است، آن را برای خرید انتخاب نکنید، زیرا در این صورت احتمال اینکه اشتباه کنید و درگیر کج سلیقگی شوید، بسیار زیاد است. خوش سلیقگی در لباس پوشیدن زمانی خودش را نشان می‌دهد که شما با توجه به اندام شخصی‌تان لباس را انتخاب کنید و در جای مناسب از لباس مناسب استفاده کنید تا به این ترتیب خوش سلیقگی را به تمامی اجرا کرده باشید.

 

 

آشپزی کردن

شما حتی می توانید در آشپزی کردن هم خوش سلیقگی خود را به رخ دیگران بکشید. درست و اصولی آشپزی کردن، رعایت نکات بهداشتی و پزشکی برای تهیه یک غذای خوشمزه و تزئین یک میز غذای چشم نواز به وضوح نشان می‌دهد که شما فرد با سلیقه و خوش سلیقه‌ای هستید. حتما لازم نیست سراغ غذاهای آن‌چنانی بروید تا سلیقه خود را در آشپزی ثابت کنید. یک چای دم کنید، چوب دارچین یا دانه هلی درون آن بریزید و برگی از گل‌های محمدی درون فنجان چای بریزید و قندان را نیز با همین گل‌های محمدی تزیین کنید و با آن از میهمان خود پذیرایی  کنید؛ با این روش ساده خیلی خوب خوش سلیقگی خود را به رخ می‌کشید. وقتی کسی در یک پذیرایی ساده چنین سلیقه‌ای از خود نشان می‌دهد، بی تردید در تهیه یک میز شام یا ناهار غوغا می‌کند.

 

 

دست به هنر باشید

همیشه تصور نکنید باید همه چیز را حاضر و آماده از بازار تهیه کنید تا خوش سلیقه به نظر بیایید. تصور کنید که رومیزی زیبایی با هنر و خلاقیت خود بدوزید و روی میز ناهارخوری منزل قرار دهید. چنین کاری نه تنها سلیقه شما در چیدمان را نشان می‌دهد که هنر دوست بودن و خلاقیت داشتن‌تان را نیز به رخ همگان می‌کشاند. وقتی هنر را از هر بُعدی وارد زندگی خود کنید، هر لحظه احساس زندگی و زنده بودن و نفس کشیدن را تجربه خواهید کرد. حتی همان شمع‌ها و گلدان‌های رنگی را که در قسمت قبل توضیح دادیم، می‌توانید با هنر و خلاقیت خود بسازید و نهایت لذت را ببرید. اگر برای هنرمند بودن نیاز به آموزش دارید، حتما سراغ این آموزش‌ها بروید، چون نه تنها روح‌تان را جلا می‌دهید، بلکه تغییراتی اساسی نیز در محیط زندگی خود ایجاد خواهید کرد.

 

 

 

  • ۹۸/۰۵/۱۱
  • setare tajalli

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی