خانه‌ی سبز

  • ۰
  • ۰

گاز خوردن ماشین هنگام کلاچ گرفتن یکی از مشکلات شایع خودروهای ایرانی است. به هر حال نمی‌توانیم انکار کنیم که خودروهای ساخت داخل هنوز به استاندارد‌های جهانی نرسیده‌اند، حتی اگر مدیران و مسئولان شرکت‌های خودرو‌ساز داخلی ادعاهای مختلفی داشته باشند، آنچه که مشخص می‌کند کیفیت خودروسازی کشور در چه حد و اندازه‌ای است، عملکرد خودروها در زمان کاربری است. هیچ راننده‌ای در ایران نمی‌تواند انکار کند که حداقل و در خوش‌بینانه ترین حالت ممکن یک بار با مشکل گاز خوردن ماشین هنگام کلاچ گرفتن روبه رو نشده است. منظور از گاز خوردن این است که دور موتور نوسان داد و بالا و پایین می‌شود. دلایل گاز خوردن خودرو بسیار متنوع است. با این حال امروز می‌خواهیم این مشکل را در هنگام کلاچ گرفتن بررسی کنیم. کاری نداریم که چرا خودروهای ایرانی این‌گونه هستند، درباره این صحبت می‌کنیم که چطور می‌توانیم این مشکل را شناسایی و رفع کنیم.

 

دلیل گاز خوردن ماشین هنگام کلاچ گرفتن چیست؟

گاز خوردن ماشین هنگام کلاچ گرفتن می‌تواند معلول علت‌های مختلفی باشد. دلایل متنوعی برای این اختلال مطرح هستند. معمولا در ابتدای امر، هر راننده‌ای تلاش می‌کند که خودش مشکل را شناسایی و رفع کند و در صورتی که به هر دلیل موفق نشد، سراغ تعمیرکار و مکانیک می‌رود. اولین کاری که برای حل گاز خوردن ماشین هنگام کلاچ گرفتن انجام می‌شود، معمولا تعویض قطعه موتور یا همان موتور پله‌ای است. این تعویض گاهی موثر است و مشکل را حل می‌کند و گاهی نیز بی فایده است و تاثیری در رفع این اختلال ندارد.

همچنین بخوانید 6 اصل مهم که در خرید خودرو دست دوم نباید فراموش کنید

 

دلایل اصلی و ثابت شده گاز خوردن ماشین هنگام کلاچ گرفتن

 تجربه نشان داده است که در هر خودروی انژکتوری به چند دلیل عمده با مشکل گاز خوردن ماشین هنگام کلاچ گرفتن مواجه می‌شود:

  1. هوا کشیدن موتور خودرو از قسمت منیفولد
  2. درست عمل نکردن دریچه گاز
  3. اختلال در کار سنسورها

 

نقش استپر موتور در گاز خوردن ماشین هنگام کلاچ گرفتن

استپر موتور شیر برقی است که بر روی دریچه گاز بسته می‌شود. این قطعه در مشکل گاز خوردن ماشین هنگام کلاچ گرفتن نقش مهمی دارد و می‌تواند مقصر اصلی باشد. کامپیوتر ماشین یا همان  ECU  به استپر موتور فرمان باز شدن یا بسته شدن می‌دهد تا مسیر هوا باز و بسته شود. به این ترتیب هرگاه لازم باشد، هوای بیشتر و هرگاه که لازم نباشد، هوای کمتر وارد موتور می‌شود. در واقع استپر موتور به فرمان کامپیوتر ماشین میزان هوا را تنظیم می‌کند و باعث می‌شود که دور موتور به ایده‌آل‌ترین عدد خود برسد. این عدد تقریبا ۸۵۰ دور در دقیقه برای خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ است و در خودروهای ال ۹۰ و پژو ۲۰۶ عدد ۷۵۰ است.

معمولی‌ترین کاری که برای رفع مشکل گاز خوردن ماشین هنگام کلاچ گرفتن انجام می‌شود این است که عملکرد استپر موتور تست شود. برای این کار باید دست خود را روی ورودی دریچه گاز بگذارید. در صورتی که خودرو خاموش شد، استپر سالم است و در صورتی که خودرو روشن ماند استپر خراب است.

همچنین می توانید قطعه استپر را باز کنید و در حالی که سوکت استپر وصل است، انگشت شست خود را روی نوک استپر نگه دارید؛ سوئیچ را باز کنید؛ اگر استپر بدون مشکل باز و بسته شد، به این معنی است که این قطعه سالم است و باید به دنبال دلایل دیگر گاز خوردن ماشین هنگام کلاچ گرفتن بروید. اما توجه کنید که کمترین و کوچکترین گیر در قطعه استپر نشان می‌دهد که این قطعه خراب است.

 

خرابی سنسور دریچه گاز

این علت هم برای مشکل گاز خوردن ماشین هنگام کلاچ گرفتن متصور است. می‌دانید که سنسور دریچه گاز بر روی دریچه گاز و معمولا پایین استپر بسته می‌شود. وقتی سنسور دریچه گاز خراب باشد، زاویه دریچه گاز را اشتباه تشخیص می‌دهد و ماشین گاز می‌خورد. برای اینکه بفهمید آیا این قطعه مقصر مشکل گاز خوردن ماشین هنگام کلاچ گرفتن است یا نه باید آن را تست کنید. برای تست این قطعه وقتی خودرو در حال گاز خوردن است سوکت سنسور دریچه گاز را بکشید. در صورتی که خودرو از گاز خوردن افتاد و درست کار کرد، به این معنی است که سنسور دریچه گاز خراب است و باید تعویض شود.

 

هوا کشیدن دریچه گاز و منیفولد

برای اینکه تست کنید که دریچه گاز و منیفولد هوا می‌کشد یا نه به یک بطری کوچک نیاز دارید؛ یک بطری آب کوچک بردارید و دربِ بطری را یک سوراخ کوچک کنید. بطری را سمت دریچه گاز و منیفولد ببرید و با دقت تمام محل‌های اتصال را آب بریزید. هر قسمت که با ریختن آب باعث می‌شود خودرو رو به خاموشی رود، به این معنی است که در همان قسمت موتور هوا می‌کشد و مشکل دارد. اگر با اجرای تمام این ترفند‌ها همچنان مشکل گاز خوردن ماشین هنگام کلاچ گرفتن پابرجاست، احتمالا برنامه ECU خودروی شما بهم ریخته است.

برای حل مشکل بهم ریختگی ECU ماشین، حتما باید به تعمیرگاه مراجعه کنید تا این قطعه با دستگاه‌های مخصوص تست شود. معمولا خودروهایی که ECU زیمنس دارند، با هر بار خرابی استپر نیاز به ریست دارند. در هر صورت تعمیرکار باید قطعه را بررسی کند و بر اساس مشکل موجود برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهد.

  • ۹۸/۰۵/۱۹
  • setare tajalli

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی