خانه‌ی سبز

  • ۰
  • ۰

قانون حمل خودرو با جرثقیل یکی از قوانینی است که تحت شرایط خاصی اجرا و اعمال می‌شود. البته راهنمایی و رانندگی همواره سعی دارد تا از این قانون کمتر و محدود‌تر استفاده کند، اما در هر صورت گاهی مجبور است رانندگان سهل‌انگار و بی‌توجه را با این اهرم مجازات کند تا در آینده خطای مشابهی را مرتکب نشوند. از آن جایی که  مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ سخت و وقت گیر است، حمل خودرو با جرثقیل شاید یکی از بدترین اتفاقاتی باشد که یک راننده تجربه می‌کند. حمل خودرو با جرثقیل برای راننده‌ای که از همه جا بی‌خبر است، استرس چند برابری دارد؛ زیرا در ابتدای امر مالک خودرو تصور می‌کند که خودرو سرقت شده است؛ وقتی مالک خودرو یا راننده خودرو به محل پارک خودرو باز می‌گردد تا آن را روشن کند و حرکت دهد و به زندگی و مشغله خود برسد، اما ناگهان با جای خالی خودروی خود روبه رو می‌شود، صرف نظر از موضوع سرقت که امیدواریم برای هیچ کسی پیش نیاید، موضوع حمل خودرو با جرثقیل برای او مطرح است. در  چنین تجربه‌ای قاعدتا برای هیچ راننده و مالک خودرویی خوشایند نیست. اما اگر این اتفاق ناخوشایند برای شما هم افتاده تا انتهای مطلب بامن همراه باشید.

 

قانون حمل خودرو با جرثقیل چه زمانی اجرا می‌شود؟

احتمالا این سوال را می‌پرسید که چه زمانی افسر راهنمایی و رانندگی می‌تواند خودروی شما را به پارکینگ منتقل کند؟ ما اینجا هستیم که برای شما همه چیز را شرح دهیم؛ زمانی خودروی شما به پارکینگ منتقل می‌شود که شما قانون را نقض کرده باشید و قوانین راهنمایی و رانندگی را جدی نگرفته باشید. در عادی‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین حالتِ ممکن، اگر در زیر تابلو توقف ممنوعی که علامت حمل با جرثقیل هم مکمل آن شده است یا در پیاده‌رو یا در ایستگاه تاکسی، اتوبوس و سایر وسایل نقلیه عمومی پارک کرده باشید، قانون حمل خودرو با جرثقیل برای شما اعمال می‌شود. در کنار توقیف خودرو و انتقال آن به پارکینگ، جریمه هم می‌شوید و باید جریمه هم پرداخت کنید. برای ترخیص خودرو از پارکینگ باید مالک خودرو همراه با مدارک لازم جهت ترخیص خودرو توقیفی به پارکینگ مربوطه مراجعه کند.

همچنین اگر درست و اصولی در جاده‌های درون شهری و برون شهری رانندگی نکنید، انحراف بیجا و بی مورد داشته باشید، سرعت بالا و غیر مجاز داشته باشید، از داروهای روان گردان و مشروبات الکلی استفاده کرده باشید و به طور کلی در هنگام رانندگی کردن در جاده های درون شهری و برون شهری، جان سایر رانندگان را به خطر بیندازید، نه تنها جریمه می‌شوید، بلکه خودروی شما به پارکینگ منتقل می‌شود و نمره منفی در کارنامه و سابقه رانندگی شما نیز درج می‌شود.

 

جرایمی که خودروی شما را به پارکینگ منتقل می‌کنند

 در صورتی که شما خودروی خود را در یکی از شرایط زیر پارک کرده باشید، هم جریمه می‌شوید و هم قانون حمل خودرو با جرثقیل برای شما اعمال می‌شود:

  • پیاده‌رو و محل‌های عبور عابر پیاده
  • روبروی ورودی خیابان، جاده و یا کوچه
  • روبروی پارکینگ ساختمان‌ها
  • داخل تقاطع
  • در فاصله ۱۵ متری میدان یا تقاطع یا سه‌راه‌ها یا تقاطع راه آهن
  • در فاصله ۱۵ متری شیرهای آب آتش نشانی و شیرهای آب نصب شده در راه‌ها
  • در فاصله ۱۵ متری اطراف چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و یا محل هایی که توقف وسایل نقلیه مانع دید علائم راهنمایی و رانندگی شود
  • از ابتدا تا انتهای پیچ‌ها
  • در فاصله ۱۵ متری ورودی یا خروجی مراکز آتش‌نشانی، پلیس و بیمارستان‌ها و فوریت‌های پزشکی
  • دوبله پارک کردن
  • روی پل‌ها و درون تونل‌ها و معابر در ارتفاع
  • در خیابان‌هایی که پیاده‌رو آن قابل عبور نبوده و عابران مجبور شوند از مسیر خیابان عبور کنند
  • در ایستگاه‌های وسایل نقلیه عمومی و حریم آنها
  • در محل‌هایی که علائم راهنمایی و رانندگی مانند تابلوهای توقف ممنوع و یا ایستادن ممنوع و یا خط کشی های شطرنجی در سطح تقاطع و یا معابر دلالت بر ممنوعیت توقف دارند
  • مقابل دستگاه توقف‌سنج (پارکومتر) بدون رزرو و پرداخت هزینه

 

چه زمانی می‌توانید جلوی حمل خودرو با جرثقیل را بگیرید؟

بسیاری می‌گویند که افسر راهنمایی و رانندگی حق حمل خودرو با جرثقیل را در حضور مالک ندارد؛ باید بدانید که این قاعده و قانون تنها در شرایطی درست است که خودرو زیر تابلوی حمل با جرثقیل پارک شده باشد و مالک خودرو به موقع به محل برسد و تمام مدارکی را که نشان دهد خودرو متعلق به اوست، همراه داشته باشد؛ در این صورت پلیس تنها مکلف به صدور برگ جریمه است و حقی برای انتقال خودرو به پارکینگ ندارد.  به عبارت دیگر اگر کارت خودرو به نام فرد نباشد و مالکیت خودرو برای پلیس احراز نشود، حمل خودرو با جرثقیل بلامانع است. همچنین در تخلفاتی نظیر مست بودن، نداشتن گواهینامه و … توقیف خودرو حتی با وجود مالک خودرو باز هم بلامانع است.

پس از حمل خودرو با جرثقیل باید چه کار کرد؟

زمانی که خودروی شما به هر دلیل به پارکینگ منتقل می‌شود، پیامکی دریافت می‌کنید با این مضمون که "مالک محترم، وسیله نقلیه به شماره پلاک ایران ... توسط پلیس به پارکینگ منتقل شد." برای اینکه بتوانید از محل دقیق خودرو مطلع شوید، پس از گذشت یک ساعت اطلاعات عددی پلاک خودرو خود را بدون درج حروف و کلمه «ایران» به سامانه پیامک ۳۰۰۰۵۳۵۳ ارسال کنید تا به شما اعلام شود که خودرو به کدام پارکینگ منتقل شده است. حتی می توانید با 110 نیز تماس بگیرید و اطلاعات خودروی خود را به اپراتور بدهید و از آن‌ها کمک بخواهید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی