خانه‌ی سبز

  • ۰
  • ۰

قیمت خودرو

تعیین قیمت خودرو موضوعی است که این روزها بسیار مورد توجه قرار دارد. با توجه به اینکه نوسانات بازار خودرو در این روزها بسیار شدید و گسترده بوده است، تعیین قیمت خودرو در سال 98 کار دشوار و سختی شده است. این سختی تا جایی پیش رفته است که بسیاری از سایت‌های قیمت‌گذاری، دیگر اجازه درج قیمت را ندارند و نمی‌توانند در مورد قیمت حرفی بزند؛ اما به هر حال همیشه قیمت خودرو متاثر از فاکتورها و عوامل مشترک و یکسانی بوده است؛ مثلا بیمه یا خلافی خودرو. در ادامه در مورد این فاکتورها بیشتر توضیح خواهیم داد.

همچنین بخوانید پرداخت قسطی خلافی

 

تعیین قیمت خودرو متاثر از چه فاکتورهایی است؟

تعیین قیمت خودرو در نگاه اول و در حالتی که خودرو صفر و کارنکرده است، متاثر از امکانات و ویژگی‌های خودرو است. اینکه خودرو وارداتی باشد یا تولید داخلی، خود به تنهایی روی قیمت بسیار تاثیرگذار خواهد بود. همچنین امکانات و ویژگی‌های اختصاصی هر خودرو مثلا دنده‌ای یا اتومات بودن آن، قدرت موتور، شتاب خودرو، شکل صندلی ها، طراحی داخلی و ظاهری، مشخصات فنی و مکانیکی و مسائلی از این دست در تعیین قیمت خودرو موثر هستند. وقتی قیمت صفر یک خودرو مشخص باشد، قیمت کارکرده آن خودرو به تناسب قیمت صفر مشخص می شود. البته در تعیین قیمت خودرو کارکرده فاکتورهای مهم دیگری نیز دخیل هستند که در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد.

سازنده خودرو

برندهای ماشین

یکی از فاکتورهای مهم در تعیین قیمت خودرو، تعیین سازنده خودرو است. مثلا ایران خودرو، سایپا، هوندا، هیوندای، لکسوس و ... نام چند سازنده خودرو داخلی و خارجی است که بی‌تردید روی قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد. هر یک از این شرکت‌های خودروساز، انواع مختلفی از خودروها را با ویژگی‌های متفاوتی تولید می‌کنند که روی قیمت تاثیرگذار است. بد نیست بدانید که حتی گاهی نام شرکت سازنده خودرو روی قیمت نهایی تاثیر می‌گذارد.

مدل خودرو

اینکه خودروی مورد نظر شما از کدام مدل باشد نیز در تعیین قیمت خودرو موثر است. احتمالا می‌دانید که تمام خودروساز‌ها، خودروهای خود را در مدل‌های مختلفی تولید و عرضه می‌کنند. مسلما هر مدل با مدل دیگر تفاوت‌هایی هر چند جزئی دارد. این تفاوت‌ها بی‌تردید روی قیمت تاثیر خواهند گذاشت و قیمت را بالا و پایین می‌کنند.

سال ساخت خودرو

سال ساخت خودرو نشان می‌دهد که خودرو چقدر جوان یا چقدر پیر است. در حقیقت همان سال تولد است که مستقیما سن خودرو را نشان می‌دهد. هر چه سال ساخت قدیمی‌تر و عقب‌تر باشد، قیمت خودرو پایین‌تر خواهد بود؛ زیرا خودرویی که قدیمی باشد، امکانات کمتری دارد، کارکرد بیشتری دارد و احتمال اینکه درگیر مشکلات فنی مختلف باشد هم بسیار زیاد است.

بیمه

بیمه خودرو

بیمه موضوع دیگری است که در تعیین قیمت خودرو تاثیرگذار است. اساسا تمام خودرو‌ها بیمه شخص ثالث دارند. البته به جز خودروهای صفر که باید برای آن‌ها این بیمه‌نامه را تهیه کرد. بسته به اینکه بیمه‌نامه شخص ثالث خودرو چه پوششی داشته باشد و چه قدر تاریخ انقضا داشته باشد، قیمت خودرو را می‌تواند بالا و پایین کند. بعضی از خودرو‌ها در کنار بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه نیز دارند. همین عامل سبب می‌شود که قیمت خودرو بالاتر برود.

تخفیف بیمه

گرچه به تازگی در مورد اعمال تخفیف‌های بیمه تغییراتی ایجاد شده است، اما همچنان تخفیف بیمه یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در تعیین قیمت خودرو است. هرچه خودرویی تخفیف بیمه بیشتری داشته باشد، فروشنده می‌تواند از این اهرم برای بالا بردن قیمت خودرو استفاده کند. البته بدیهی است که تخفیف بیمه با سال تولید خودرو ارتباط موازی دارند. گرچه هر چه سال تولید خودرو کمتر باشد، تخفیف بیمه نیز کمتر است و نمی‌تواند خیلی روی قیمت تاثیر بگذارد، اما همان سال تولید کم و جوان بودن خودرو برای تعیین یک قیمت خوب و منطقی کافی است. مسلما هر چه سال‌های تخفیف بیمه بیشتر باشد، به این معنی است که خودرو پیرتر است. با این حال می‌توان از فاکتور تخفیف بیمه در یک خودرو قدیمی استفاده کرد و قیمت خوبی برای خودرو در نظر گرفت. البته توجه داشته باشید که استفاده از این اهرم‌ها برای تعیین قیمت خودرو باید منطقی باشد تا کارساز و موثر واقع شود. حتما می‌دانید که تخفیف بیمه از یک سال تا بیش از ۸ سال است.

نوع سوخت

پمپ بنزین

گرچه سوخت اول همه خودرو‌ها بنزین است؛ اما خودروهایی هم هستند که دوگانه سوز هستند. این خودرو‌ها که تماما تولید داخل هستند از گاز به عنوان سوخت دوم استفاده می کنند.  شکل غالب گاز خودرو گاز CNG است، با این حال هستند خودروهایی که به صورت اختصاصی و به دلایل خاص و گاهی توجیه‌کننده از گاز LPG استفاده می‌کنند. اینکه خودرویی ذاتا و از کارخانه دوگانه سوز تولید شده باشد یا اینکه بعد از تحویل از کارخانه به صورت دستی گازسوز هم شده باشد، در تعیین قیمت خودرو موثر است. معمولا خودرویی که دوگانه سوز کارخانه‌ای باشد از خودرو دوگانه سوز دستی اندکی گران تر است؛ اما با این حال فاکتور‌های دیگری در این بین دخیل هستند.

کارکرد کیلومتر

کارکرد کیلومتر فاکتور مهم دیگری در تعیین قیمت خودرو است. بدیهی است که هر چه این عدد کمتر باشد، به این معنی است که خودرو کمتر دویده است. این عدد بر اساس سال‌های تولید خودرو سنجیده می‌شود. یعنی مشخصا برای هر خودرو در هر سال کارکرد مشخصی وجود دارد که نشان می‌دهد آیا از خودرو بیش از توانش کار کشیده شده است یا خیر. توجه داشته باشید در بررسی خودروی دست دوم، بسیاری از فروشندگان با ترفندهای مختلفی کارکرد کیلومتر را تغییر می‌دهند تا به این ترتیب خریدار را فریب بدهند. لذا حتما با دقت به این فاکتور مهم توجه کنید تا فریب نخورید.

بدنه خودرو

بدنه خودرو

بدنه بخش مهمی از خودرو است که تعیین قیمت خودرو به آن بستگی زیادی دارد. اساسا هر چه بدنه خودرویی سالم‌تر و بی‌رنگ‌تر باشد، به این معنی است که خودرو درگیر تصادف خاصی نبوده است و رنگ کارخانه را کماکان دارد. بنابراین هرچه بدنه خودرویی رنگ بیشتری شده باشد، به این معنی است که تصادف بیشتری را نیز تجربه کرده است. البته جای رنگ و اینکه چقدر از بدنه خودرو رنگ شده است، بسیار مهم است. کاپوت رنگ و تعویضی، گلگیر تعویضی و رنگ، دور رنگ، سقف تعویضی و رنگ، دو لکه رنگ و ... هر کدام درصدی از قیمت اصلی ماشین کم می‌کنند. حال یکی درصد بیشتری کم می کند و یکی درصد کمتری. 

 

مشخصات فنی و مکانیکی

بدیهی است که خرابی بخش‌های فنی، برقی، باتری، موتور، گیربکس، لنت و ... همگی در تعیین قیمت خودرو تاثیرگذار هستند. هرچه هر کدام از بخش‌های فنی ماشین سالم‌تر و بی‌ایرادتر باشد، قیمت ماشین حفظ می‌شود. در صورتی که هر یک از این بخش‌ها مشکلات کم و زیادی داشته باشند، طبیعتا روی قیمت ماشین تاثیر می‌گذارد و از قیمت می‌کاهد.

 

جمع بندی:

باید بدانید که تعیین قیمت خودرو متاثر از تمام این فاکتورهایی است که شرح آن گذشت. همه این فاکتور‌ها در تعیین قیمت خودرو موثر هستند. حال ممکن است یکی بیشتر از دیگر تاثیر داشته باشد یا در مدلی خاص از یک ماشین، یک فاکتور هیچ تاثیری نداشته باشد. مثلا دوگانه سوز بودن در خودرو‌های لاکچری. در هر صورت خرید یک خودرو و تعیین قیمت آن متاثر از تمام این عوامل است. آنچه تغییر ایجاد می‌کند، ویژگی‌های اختصاصی هر خودرو است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی